Je aandacht in het NU houden is soms zooo lastig!

Wil jij zelf ervaren hoe mindfulness jou helpt om je aandacht in het NU te houden? Download dan deze ochtend bodyscan meditatie en start direct met het trainen van je mind!

Zonder afleiding in het nu

Wij waren afgelopen zondag in het concertgebouw en hebben daar geluisterd naar een concert van het Radio Filharmonisch Orkest onder leiding van Markus Stenz, met Alexander Ullman die piano speelde. Zij speelden een prachtig stuk van Frans List.

Ik vond het zo fascinerend om te zien hoe de muzikanten helemaal opgaan in de muziek. Ze speelden met hun hele lichaam en ik voelde hoe zeer zij gefocust waren op het stuk dat zij speelden. Geen afleiding en volledig in het nu.

Mindfulness oefening

Ik maakte van het luisteren een mindfulness oefening, door te proberen mijn aandacht volledig bij het luisteren en kijken naar het concert te houden. Ik merkte op dat mijn aandacht geregeld afdwaalde naar gedachten over de muzikanten, over de muziek die ze speelden, over wat ik straks zou gaan doen, hoe laat het eigenlijk was, wat ik gisteren had gedaan, hoe zou Frank het vinden, hoeveel mensen zouden er zijn enz enz. Steeds als ik opmerkte dat mijn aandacht weg was van het luisteren en kijken, bracht ik mijn aandacht weer terug. Het was een interessante oefening.

Aandacht

Is het je weleens opgevallen hoe lastig het is, om echt helemaal voor langere tijd je aandacht in het heden te houden? Zelfs bij zoiets moois en indrukwekkends als een concert, lukte het mij niet. Kun je nagaan hoe dit gaat als je met je dagelijkse beslommeringen bezig bent, die je veelal op de automatische piloot doet. Je leeft dan bijna voortdurend in je hoofd, met af en toe een moment van bewust aanwezig zijn. Bv als je iets moois ziet, of iets lekkers proeft, of een pijnlijke ervaring hebt.

Gelukkig in het nu

Het is inmiddels bewezen dat het ervaren van geluk samenhangt met het echt ervaren van het NU. Je hebt namelijk alleen nu. Nu is het enige moment dat je iets kunt doen, de rest (het verleden en de toekomst) speelt zich alleen maar af in je hoofd. Met mindfulness train je het richten van je aandacht op een specifieke focuspunt. Bijvoorbeeld op je lichaam, je adem, of geluiden. Door dit te oefenen krijg je steeds meer grip op je geest en leer je steeds beter je aandacht te richten. Wil jij ook eens een oefening doen om je aandacht te trainen. Download dan nu deze ochtend bodyscanmeditatie en ervaar zelf wat mindfulness voor jou kan betekenen.

Deel op Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *