Geen herfstdip dit jaar met Mindful (Personal) Trainen

Heb jij last van een herfstdip?

Je bent niet de enige. Ruim 1 miljoen mensen in Nederland hebben in meer of mindere mate last van deze seizoensgebonden dip, of zelfs depressie. Afhankelijk van de ernst van de klachten is medicatie en/of lichttherapie nodig. Daarnaast zijn er nog een heel veel dingen die je zelf kunt doen, om de klachten te verlichten. Hieronder zet ik er een aantal op een rij.

  1. Ga zo vaak mogelijk naar buiten,
  2. Beweeg dagelijks ten minste 30 minuten,
  3. Mediteer,
  4. Slaap minimaal 7 (liefst 8) uur per nacht,
  5. Houd je aan een vast ritme (zie ook mijn ochtendritueel),
  6. Doe dagelijks ademhalingsoefeningen,
  7. Drink voldoende water (2 liter per dag),
  8. Eet zo min mogelijk (geraffineerde) suiker,
  9. Drink minder koffie en alcohol,
  10. Sport,
  11. Maak tijd voor leuke dingen en plan ze vooruit,
  12. Maak het thuis gezellig.

Uit vele onderzoeken is gebleken dat buiten bewegen zonder prestatiedruk en het beoefenen van mindfulness geweldig effectief zijn in de strijd tegen depressie!

Mindful Trainen tegen een herfstdip

Kun jij wel wat hulp gebruiken in jouw strijd? Of vind je het lastig om buiten te gaan sporten, als het herfstachtig weer is? Wil je leren mediteren en ervaren wat een goede ademhaling en het beoefenen van mindfulness voor jou kunnen betekenen?  Vraag een vrijblijvend kennismakingsgesprek aan.

Waarom ik je kan helpen

Mindful Trainen is ontstaan vanuit mijn eigen onderzoek naar wat nodig is om gelukkig te zijn. Om ons goed te voelen richten we ons vaak volledig op het fysieke aspect. We gaan gezonder eten en meer bewegen. Daarbij zijn we vooral bezig met ons uiterlijk. Als we er goed uitzien, voelen we ons lekkerder. En dat klopt natuurlijk ook. Voor een deel. Daarnaast streven we naar méer, mooier en beter! Meer geld, mooiere auto, betere baan enz. Iedereen kent wel iemand, of is zelf iemand die het geweldig voor elkaar heeft. Hij ziet er goed uit, goede baan, leuke partner met of zonder kinderen, gaat 2-3 keer per jaar op vakantie enz enz. En toch voelt hij zich niet lekker, of zelfs ongelukkig. Ikzelf was zo iemand. Er was niets mis en toch voelde ik me niet gelukkig. Hiervoor schaamde ik me, want andere mensen zouden misschien heel graag met mij ruilen. Ik had het toch geweldig voor elkaar?

Wat ik leerde

Ik volgde trainingen NLP en Mindfulness en volgde een opleiding tot yogadocent en mindfulnesstrainer en ontdekte dat gelukkig zijn vooral tussen je oren zit. Wat denk je allemaal over jezelf, waar geloof je in, hoe ziet jouw model van de wereld eruit, waar richt je je aandacht op, hoe bewust leef je, hoeveel tijd breng je door op de automatische piloot en in je hoofd? Ook leerde ik dat je “hoe” en “wat” je denkt kunt veranderen en dat je “bewustzijn” kunt trainen. Ik ervaarde en ervaar nog steeds dat dit niet gemakkelijk is. Dat de patronen die ik van jongs af aan ontwikkeld heb diep geworteld zijn in mijn onbewustzijn en dat ik eerst bewust moet worden voor ik kan veranderen.

Hoe ik het nu doe

Dagelijks oefenen, mediteren en beter ademhalen helpen mij  bij dit proces van onbewust naar bewust. Het helpt mij om mijn gedachten en emoties te zien voor wat ze zijn en leert mij dat ik niet mijn gedachten en emoties ben. Ik hèb gedachten en emoties en kan van een afstandje naar ze kijken. Hierdoor kan ik andere keuzes maken en anders omgaan met situaties, dan ik gewend was te doen. Ik durf nu (soms) uit mijn comfortzone te stappen en dingen te doen die ik diep van binnen graag wil, maar niet durfde uit angst voor mislukking of afwijzing. Angsten die ik in mijn jeugd heb ontwikkeld, maar niet meer reëel zijn in mijn volwassen leven.
Op deze manier omgaan met dingen, maakt mijn leven uitdagend en spannend en ik leer elke dag weer iets nieuws.  Daardoor voel ik me vaker gelukkig!
En dat gun ik jou ook!

Mindful Personal Training

Wil jij je ook gelukkiger voelen en spreekt bovenstaand verhaal jou aan?
Vind jij het lastig om uit jezelf voldoende te bewegen en buiten te zijn en wil je leren wat een gezonde ademhaling en mindfulness voor jou kan doen? Laten we dan samen gaan trainen.
Ik neem je mee naar buiten voor je dagelijkse portie Vit D en beweging. Daarnaast leer ik je mediteren en ademhalingsoefeningen, die je ook dagelijks thuis kunt doen.

Zo blijf jij een herfst/winterdip voor en voel je je ook tijdens deze jaargetijden lekker!

Mail me hier voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Ik kijk naar je uit!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *