10 Tips: Hoe je mindful (en niet mindfull) de feestdagen in gaat.

Mindfull of mindful de feestdagen in?

November is in volle gang! St Maarten is voorbij en Sint is onderweg naar Nederland.

Dat betekent ook het begin van een drukke periode. Misschien wel de drukste tijd van het jaar!

Ik houd ontzettend van de feestdagen en kijk er eigenlijk elk jaar wel naar uit.

Ook zeg ik elk jaar dat ik het deze keer anders ga aanpakken, zodat ik minder “cadeaustress” ervaar en geen gedoe heb met het indelen van de feestdagen met familie en vrienden.

Zeker met een samengesteld gezin is dit elk jaar een uitdaging, Want wie heeft wanneer de kinderen en bij welke opa en oma vieren we dan kerst? Ik wil niemand teleurstellen en probeer elk jaar goed te plannen en rekening te houden met wensen en verwachtingen. En toch heb ik ook ieder jaar een lichte tot zware instorting, omdat de spanningen oplopen, nog niet alle cadeau’s geregeld zijn en ik toch weer mensen heb moeten teleurstellen.

Is dit herkenbaar voor iemand?

Dit jaar ga ik goed voorbereid deze feestelijke periode in.

Ik deel mijn tips met jou! Wellicht doe jij er ook je voordeel mee!

10 tips om Mindful de feestdagen tegemoet te gaan

  1. Het hoeft niet perfect! De eerste en belangrijkste tip. Schrijf deze zin op een briefje en hang het boven je bed, zodat je het ziet als je opstaat en voor je gaat slapen. Wat een bevrijding!
  2. Begin op tijd. Een inkoppertje, maar ik hoor bijna dagelijks mensen in mijn omgeving zeggen: “Wat vliegt de tijd. Het is gewoon al November. “ Dus begin nu met je voorbereidingen voor de feestdagen.
  3. Action, wibra en big bazar. Ga in de komende dagen naar een budgetwinkels voor de schoenkado’s. Inpakken en verstoppen. Daar hoef je niet meer aan te denken.
  4. Maak een cadeau/verlanglijstjes in je notities op je telefoon. Ik heb standaard in mijn notities een verlanglijstje staan van de kinderen, Frank en vrienden/familie, waarop ik cadeau ideeën noteer. Deze ideeën lijst groeit gedurende het jaar. Steeds wanneer ik iets tegen kom in een winkel, of online en ik denk: oh, dat is leuk voor…, of als een van de kinderen, of Frank zegt: mag ik…, ik wil…. , schrijf ik dat op het lijstje. In November selecteer ik de items die ik cadeau wil geven. Heb je zo’n lijst nog niet, begin er dan gewoon vandaag mee.
  5. Bestel voor 1 december je cadeau’s online. Ok, ik ben een voorstander van minder online zijn en meer echt contact en onder de mensen zijn. Maar voor de feestdagen, vind ik online shoppen zo’n verademing! Plan een avondje shoppen en werk gewoon je lijstje af. Bestel wel voor 1 December, zodat je zeker weet dat alles op tijd binnen is.
  6. Een vaste omgangsregeling voor de feestdagen. Deze tip is voor gescheiden en samengestelde gezinnen. Vaak hebben die een omgangsregeling voor de “gewone dagen”, maar niet altijd voor de feestdagen. En dan is het ieder jaar weer gedoe en getouwtrek. Wij hebben sinds een paar jaar een vaste regeling. Het ene jaar hebben wij de kids op kerstavond en 1ekerstdag en het andere jaar op 2ekerstdag en met Oud&Nieuw. We kunnen hierdoor ruim op tijd afspraken maken en iedereen weet waar die aan toe is. Ook voor de kinderen is dit duidelijk, want ook zij hebben bij ons de leeftijd dat ze eigen plannen hebben/willen maken.
    Breng ook de familie op de hoogte van de omgangsregeling. Om teleurstelling te voorkomen van opa’s en oma’s en wellicht ook van de andere familieleden, weten onze familieleden en vrienden van de omgangsregeling. Het ene jaar zullen opa en oma kerst vieren op 1e, of 2kerstdag met onze kleinkinderen en het ander jaar lukt dat niet.
  7. Een kerstdiner kan ook op 21, 22, 23 of 27 December. Heb je net als wij eigenlijk te weinig kerstdagen om met alle familieleden kerst te vieren? Plan dan een kerstdiner op een avond voor of na kerst. Eigenlijk kun je op elke dag een kerstdiner doen toch?
  8. Maak een to do lijst. Om niets te vergeten en op de laatste dagen voor kerst toch nog als een kip zonder kop rond te rennen voor de laatste dingen, is een to do lijst handig. Schrijf alles op wat je kan bedenken dat moet gebeuren voor de feestdagen, van nieuwe kleding, tot bestellingen van vlees, wijn en cadeau’s toe. Leg deze lijst op een plek in huis en vul aan, streep door en vink af. Een lijstje geeft rust.
  9. Plan een of twee (werk)dag(en) vrij. Deze dagen zijn helemaal voor jou, om je voor te bereiden op de feestdagen. Vaak bewaren we onze vrije dagen voor vakantie met de kinderen. Waarom niet 1 of 2 vrije dagen besteden aan tijd voor jezelf in December. Je kunt op deze dagen als je zin hebt gaan shoppen, of andere dingen van je to-do lijst afwerken. Of gewoon een vrije dag hebben, om een kerstmarkt te bezoeken, naar de bios te gaan, of wat het ook is waar jij blij van wordt. De sfeer in deze periode is feestelijk en verwachtingsvol. Neem ook de tijd om ervan te genieten. Je kunt ook meedoen met de Mindful Christmas walk. Een zintuigen-prikkelende wandeling door de binnenstad van Leiden.
  10. Haast je niet en houd je aan je gezonde lifestyle. Vaak hebben we de neiging om als het drukker wordt een tandje sneller te gaan. Door de snelheid en het gevoel van gebrek aan tijd, laten we goede gewoonten vaker schieten. We gaan minder sporten, minder mediteren en kiezen voor de snellere vaak minder gezonde hap enz. Alles waar we ons goed door voelen, krijgt minder ruimte, want we hebben het zo druk. Zonde! Ik hoop dat bovenstaande tips ook jou zullen helpen, om de feestdagen relaxed tegemoet te gaan en dat je goed voor jezelf blijft zorgen. Heb jij aanvullingen op deze lijst? Hoe zorg jij ervoor dat je niet mindfull, maar mindful blijft voor en tijdens de feestdagen?

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *