Mijn mindful ochtendritueel voor een heerlijke dag!

Een mindful ochtendritueel!

Sinds een jaar heb ik een mindful ochtendritueel die me geweldig goed doet!
Dus tijd om dit met jou te delen om je te inspireren om ook een routine te starten met tijd voor jezelf. In the pocket zeg ik!

Want soms is er de gehele verdere dag geen tijd meer voor “me-time” en vlieg je van het een naar het ander.
Herkenbaar? Wie weet heb jij wat aan deze 8 stappen.

Mijn 8 stappen plan

  1. Vertel je gezinsgenoten dat je elke ochtend een half uur eerder opstaat om te mediteren of wat yoga oefeningen te doen. Mocht er iemand eerder wakker zijn, dan wil je niet gestoord worden (vraag of je partner hieraan mee wil helpen).
    Om 7.00 uur ben jij er weer voor iedereen. Het is belangrijk om dit te vertellen, zodat de rest ook rekening met jou kan houden. Ik vond dit overigens lastig en voelde schaamte om dit te doen. Misschien omdat ik het een beetje gek vond en bang was dat zij het gek zouden vinden, of omdat ik twijfelde of ik deze tijd wel mocht nemen voor mezelf. Er werd heel relaxed op gereageerd. “Prima” zeiden ze en ze vroegen er verder niets over. Zorgen om niets!
  2. Begin voor je naar bed gaat met voorbereiden. Ik haal brood uit de vriezer, zet alvast de borden en bekers klaar voor het ontbijt en de lunchtrommels voor de kids. Ook leg ik mijn yogamat en meditatiekussen klaar, een opschrijfboekje met pen en de verstuiver met etherische olie. Leg je kleding voor de volgende dag klaar in de badkamer samen met een groot glas(water).
  3. Zet je wekker 30 minuten eerder dan je gewend bent. Mijn wekker gaat om 6.15 uur en de anderen staan zo rond 7.00 uur op. Ok, het kost je een half uur slaap, of suffen en dat gaat je wellicht aan het hart, maar geloof me die 30 minuten “me-time” leveren je zoveel meer op! Ook als je al korte nachten hebt en je het gevoel hebt dat elke minuut je kostbaar is, dan nog ben ik ervan overtuigd dat je een fijnere dag hebt als je die 30 minuten eerder opstaat en besteed aan tijd voor jezelf.
  4. Drink in de badkamer een groot glas lauw water. Ik voeg er altijd 3 druppels etherische citroen-olie aan toe. Heerlijk verfrissend en perfect voor het opstarten van je stoelgang.
  5. Neem dan een koude douche. Haha ik hoor je nu al denken; Ja dag!!!, die is gek! 😉 Ik daag je uit om het eens eens week of 2 te proberen. Wat heb je te verliezen? Dus een korte koude douche. Ik zet eerst even de warme douche aan, ongeveer 15-30 sec. Kort! Zodat ik geen weerstand opbouw tegen de kou die komen gaat. Dan koud dus! Rustig doorademen, je lichaam ontspannen en tenminste 1 minuut blijven staan. Dan eruit! De sensatie op je huid is heerlijk en je bent meteen goed wakker. Vervolgens aankleden en naar beneden.
  6. Verwen jezelf met een kop koffie of thee, net waar je van houdt. Dit vind ik echt een heerlijk moment. Ik zet een kopje koffie en neem dit mee naar mijn yogamat/meditatiekussen.
  7. Start met mediteren, of yoga oefeningen: Ik zet de verstuiver aan en soms een ondersteunend muziekje. (dit is niet nodig, maar draagt wel bij aan de sfeer). Timer (bv de app insight timer) op 20 minuten en mediteren maar. Ik breng de focus naar mijn ademhaling en laat gedachten komen en gaan. Er komt meestal van alles voorbij, vooral ‘to-do’ dingen. Vaak voel ik de neiging mijn telefoon te pakken, om dingen op te zoeken, of iets op te schrijven. Ik bedwing mezelf door steeds de aandacht te brengen naar mijn adem en lichaam. Dit is een mooi moment om even na te gaan hoe het met je is en wat je nodig hebt vandaag. Na de meditatie schrijf ik eventuele ideeën of to-do dingen op in een schrijfboekje die naast me ligt.
  8. Intentie zetten en of kaartje trekken. Als de gong gaat na 20 minuten, rek ik mezelf even uit en is het moment aangebroken om de dag met de rest van de familie te beginnen. Maar voordat ik mijn spullen opruim en de rest begroet trek ik een kaartje. Deze kaart bevat een bodschap die ik meeneem in mijn dag. Ik gebruik hiervoor de carddeck’s van bv Dolly van de Heuveling, Gabrielle Bernstein, of de spirituele inzichtkaarten. Er zijn er nog veel meer op de markt! Google maar eens op inzicht, of affirmatiekaarten.
    Ook zonder kaart kun je een intentie zetten voor de dag. Vraag jezelf; Wat heb ik nodig vandaag? En laat het antwoord in je opkomen. Je kunt er ook voor kiezen dit op te schrijven op een briefje, die je meeneemt in je broekzak. Een mooie reminder voor als je in de 5eversnelling zit en je weer even wordt meegenomen in de waan van de dag.

Je eigen mindful ochtendritueel

Ik hoop dat door deze stappen met jou te delen, ik je geïnspireerd heb om ook een ochtendroutine te starten met tijd voor jezelf. Je kunt dit op allerlei manieren invullen. Misschien is mediteren of yoga helemaal niet jouw ding en houd je van tekenen, lezen of muziek luisteren. Je kunt de “me-time” invullen met waar jij blij van wordt. Toch adviseer ik je als mindfulness coach, om te starten met mediteren. Het trainen van aandacht en focus is sporten voor je mind. Het maakt je bewust van je gedachtenpartonen, zorgt ervoor dat je je langer en beter kunt concentreren en brengt je meer in contact met je intuitie.
Wanneer je elke morgen mediteert, leef je meer vanuit je hart, dan vanuit je hoofd. Weet je niet goed hoe te beginnen? Ik help je graag! Bel me gerust voor meer informatie over Mindful Trainen en hoe ik jou kan helpen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *