Mindful Personal training in de buitenlucht!

Mindful Personal Training

Mindful Personal training

Met de voeten in het zand. Zo stonden mijn personal training klant en ik vorige week op het strand in Katwijk. Het was nog een beetje fris om half 10 in de ochtend en er waren nog maar enkele wandelaars. We hadden het hele strand met de uitgestrekte zee voor onszelf!

Mindful hardlopen

We beginnen met wat losmakende oefeningen en stretches, voordat we een stukje langs de kustlijn gaan hardlopen. Even het juiste tempo zoeken om volledig door de neus te kunnen ademen tijdens het lopen. Met lichte tegenwind is het altijd wat meer uitdagend, om in de juiste modus te komen. Ik geef haar wat tips met betrekking tot de hardlooptechniek en vraag haar de schouders te ontspannen. Even bewust aanspannen en ontspannen helpt om het verschil duidelijk te voelen en vervolgens helemaal los te kunnen laten. We hebben ons ritme gevonden en lopen met de blik naar de duinen en naar zee.

Kijken zonder oordeel

Ik geef haar de opdracht zich helemaal te focussen op wat zij ziet in het hier en nu. Om vervolgens opmerkzaam te zijn op gedachten die wellicht opkomen bij bepaalde beelden. “Kijk eens of je kan kijken zonder direct te interpreteren, of er een oordeel aan te verbinden.” Dat is een behoorlijke uitdaging, want onze geest vindt nu eenmaal overal iets van.

Je ziet bv een blikje(afval) liggen en je denkt: oh een blikje in zee, dat is niet goed, wie doet nu toch zoiets, hoe moeilijk is het om gewoon even naar de prullenbak te lopen ipv het gewoon in zee te gooien, mensen zijn zo asociaal, die milieuvervuiling is enorm, waar moet het toch heen met de wereld…., enz enz. Voor je het weet zit je in een piekermaalstroom. Deze piekergedachten zullen geen goed gevoel geven. Je voelt je waarschijnlijk bezorgd en geërgerd en misschien zelfs boos. Je lichaam reageert ook op deze gedachten en gevoelens. Er ontstaat spanning. Meestal gaan deze gedachten onbewust en voel je je ineens bedroefd, zonder dat je weet waarom.

Focus op NU

Op deze manier werkt ons brein en met deze mindfulness oefening word je je bewust van je gedachten. Steeds wanneer je je bewust wordt van je denkende brein, breng je de aandacht weer terug naar het huidige moment, door jezelf te vragen: wat zie ik nu?
Na 15 minuten richting Wassenaar te zijn gerent keren we om en lopen we met de wind in onze rug terug. Een hele andere beleving en een heel ander gevoel. Minder weerstand, warmte in ons gezicht, een duwtje in de rug.
Voordat we weer terug bij ons beginpunt kwamen, zijn we door het mulle zand het duin op gerent. Neusademhaling loslaten en met kleine pasje omhoog! “Niet omhoog kijken, stap voor stap met focus op je voeten en ademhaling!” Met een korte pauze halverwege kwamen we hijgend boven. We voelen ons hart tekeergaan! Hoe voelt dat? Heerlijk en ook wel een beetje spannend! Ok, nu herstellen met neusademhaling. Mond dicht en rustig doorademen. Joggend terug naar beneden daag ik haar uit het nog een keer te doen. Yes! Deze keer met kleine pasjes zonder pauze in een keer naar boven. High five!

Yoga en meditatie

Aangekomen bij ons beginpunt hebben we onze schoenen en sokken uitgedaan voor de zonnegroet en andere yoga houdingen. Met ons gezicht naar zee en de voeten in het zand, voelen we letterlijk ruimte. Deze ruimte plaatst al onze zorgen in perspectief.
We sluiten af met een bodyscan en een aandacht oefening: “focus op ademhaling.”
Het volgen van je adem is een krachtige manier om je aandacht te trainen en in het hier en nu te komen.
Vaak zijn we zo verzonken in onze gedachten dat we het enige moment dat echt bestaat missen.
Dat is toch zonde?!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *