Mindful Personal Training

Mindful Personal Training

Vergeet je mind niet te trainen met mindful personal training

Tegenwoordig lees je bijna dagelijks artikelen over burn-out, overspannenheid, hoog sensitiviteit en ga zo maar door. Ook in mijn directe omgeving hoor ik vaak klachten die met overprikkeling, of stress te maken hebben: je niet kunnen concentreren, snel geïrriteerd zijn, nergens zin in hebben, je niet gelukkig voelen, schuldgevoelens, onzekere gevoelens, angsten en ook fysieke klachten als spierspanning, stijve nek en schouders, hoofdpijn, kortademigheid, vermoeide spieren, duizeligheid en gewoon weinig tot geen energie hebben.

Serieuze klachten, die om een serieuze aanpak vragen.

Burn-out raken is geen falen

Wat me opvalt bij de mensen die te maken hebben met een burn-out of stress-gerelateerde klachten, zijn gevoelens van schaamte, onbegrip, onmacht. Sommigen zien de burn-out zelfs als falen. Misschien wordt dit gevoel nog wel versterkt door reacties uit de omgeving.

Prikkels

Mijns inziens is het geen kwestie van sterk of zwak zijn. We moeten leren omgaan met de hoeveelheid prikkels en impulsen. Het aantal prikkels is de laatste jaren exponentieel toegenomen met de komst van mobiele apparaten, sociale media en het mobiele netwerk. 24/7 en overal bereikbaar zijn is de normaalste zaak van de wereld. We staan altijd “aan!”

Dit was 10 jaar geleden nog echt anders.

Onze hersenen raken overbelast

Van dit continue ‘aanstaan’ raken we overprikkeld en als dit te lang duurt ontstaan klachten zoals hierboven beschreven. Niet zo gek toch?

Wist je dat een mens die in de middeleeuwen leefde tijdens zijn gehele leven net zoveel impulsen kreeg als wij nu in 1 dag?!

Ok een mensenleven duurde in de middeleeuwen tussen de 25-40 jaar, maar toch.

Laat het even op je inwerken, want dit is echt bizar!

In 1 dag net zoveel impulsen als een mensenleven van zeg 30 jaar!

Wat het probleem nu echt is

Onze hersenen zijn niet gemaakt om voortdurend “aan” te staan. Ook je mind heeft rust nodig, om te verwerken. En die rust moeten we zelf creëren. Daarnaast moeten we onze mind trainen om te kunnen focussen op zaken die echt belangrijk voor ons zijn.

Nu worden we door elke prikkel afgeleid. We schieten met onze aandacht van het één naar het ander en vaak hebben we het niet eens door. We lopen voortdurend achter onze gedachten aan. Zolang we niet bewust omgaan met de impulsen van buitenaf, raken we vroeg of laat overbelast. Niet alleen jij, wij allemaal!

Door je mind te trainen, houd jij de controle en raak je minder snel afgeleid.

Je kunt kiezen waar je je aandacht op richt!

De oplossing is mindfulness

Met mindfulness train je je mind! Dat levert je direct meer focus en concentratie op. Daarnaast leer je met mindfulness beter voelen, waardoor je fysieke klachten kunt voorkomen of verminderen. Door goed te luisteren naar je lichaam, gaat je gezondheid vooruit. Je lichaam geeft namelijk signalen af als jij over je grenzen gaat en wanneer je die signalen gaat herkennen en respecteren, komt het goed.

Met het beoefenen van mindfulness ga je veel bewuster leven. Je krijgt inzicht in je gedachtenpatronen en overtuigingen en kunt kiezen voor andere gedachten als je dat wil. Je leert namelijk dat je gedachten hèbt en niet je gedachten bent. Dit geeft vrijheid!

Wat is mindfulness?

Mindfuness is een methode, een levensstijl, waarbij je vaker stilstaat om te voelen, letterlijk je lichaam voelen. Ook stap je dagelijks uit de automatische piloot, om met aandacht je activiteiten te doen. Aandachtsoefeningen zorgen voor het verbeteren van je concentratie en door meditatie word je bewust van je gedachten en overtuigingen.

Waarom Mindful Personal Training

Een gezond lichaam, kan niet zonder een gezonde geest en andersom geld hetzelfde. Wil je je echt gezond en fit voelen, dan zal je beide moeten trainen.

Met mindful personal training gaan we naar buiten, waar we oefeningen doen voor lichaam en geest. De oefeningen bestaan uit kracht- en conditietraining, yoga, mindfulness/meditatie en ademhalingsoefeningen.

Ik start met een vrijblijvend kennismakingsgesprek, waarbij we samen een gepersonaliseerd programma vaststellen. Wil je liever wandelen, hardlopen, yoga of krachttrainen, of juist een combinatie? Het kan allemaal. Mindfulness, meditatie en ademhalingsoefeningen zijn een vast onderdeel van de training.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *