Laat jij je tegenhouden door (negatieve) gedachten?

Gedachten

We hebben ongeveer 50.000 gedachten per dag en de meesten denk je niet bewust. Het gaat de hele dag door. Veel van onze gedachten zijn waarschuwend, zorgelijk of ronduit negatief. Niet dat je het nou zo leuk vindt om negatief te denken. Nee, deze gedachten willen jou beschermen. Ervoor zorgen dat je geen gevaar loopt, niet gekwetst wordt en niet voor gek staat. Want dat willen we niet. Een van de ergste dingen die ons kan over komen is toch wel schaamte voelen. En dat stemmetje in je hoofd probeert er alles aan te doen om dat te voorkomen.

Laat jij je hierdoor tegenhouden?

Dat is de grote vraag. Het stemmetje het zwijgen opleggen is heel lastig. Dat weet ik uit eigen ervaring en ik heb daar echt mijn uiterste best voor gedaan! Je gaat ertegenin met allerlei argumenten, hebt talloze bewijzen tegen en dan komt er toch altijd weer die… ja maar…, Zo vermoeiend soms! Ken je dat?

Mijn tactiek

Ik heb een tactiek ontdekt die bij mij goed werkt. En geloof me, ik heb veel geprobeerd, aangezien ik me altijd ontzettend belemmerd voelde door gedachten als: ‘ ik kan dat toch niet, ben ik wel goed genoeg?’,  wie zit nu op mij te wachten?’, en nog meer van die niet-motiverende gedachten. Ik heb cursussen gedaan, therapie gevolgd en veel boeken gelezen over het vergroten van zelfvertrouwen. Super interessant en natuurlijk heeft het mij veel inzicht gegeven. Wel vond ik het steeds weer heel hard werken. Die gedachten zijn namelijk heel sterk en overtuigend en niet gemakkelijk omver te krijgen.

Mindfulness

Door het dagelijks beoefenen van mindfulness leer ik anders om te gaan met deze beperkende gedachten. Namelijk door in te zien dat het niet meer is dan een gedachte. Een overtuigende gedachte, dat zeker! Maar niet echt op feiten gebaseerd en zeker niet de waarheid. Deze gedachten komen en gaan. Ik hoef er niets mee te doen en ik hoef er ook niet naar te luisteren. Ja, ik heb deze gedachten. Nee, ik laat me er niet (meer) door tegenhouden. Ik doe het lekker toch!

Spannend

Is dit gemakkelijk? Niet echt en soms heel eng! Toch heeft het me heel veel gebracht.
Een eigen bedrijf, doen waar ik heel blij van word en een vrij en blij gevoel. Eigenlijk een heel spannend en leuk leven! Iets waar ik stiekem altijd van droomde, maar nooit durfde. Ik ben oprecht zo ontzettend blij dat ik me niet meer laat tegenhouden!

Ik wil dat jij je lekker voelt!

Dat gun ik jou ook! Doen waar je gelukkig van wordt, je niet laten belemmeren door die negatieve gedachten, maar gaan! Dat is mijn missie met mindful trainen.
Jou (weer) in je kracht zetten, zodat je jezelf durft te laten zien en je hart gaat volgen.

Help! Ik kan niet kiezen

Help! Ik kan niet kiezen

Vind je het lastig om te kiezen?

Meestal kiezen we met ons hoofd. We gaan de voors en tegens afwegen en tegen elkaar wegstrepen. Vaak kom je dan niet overtuigend uit. Een stemmetje zegt: ja maar…. Ken je dat? Je wordt voortdurend heen en weer geslingerd en je komt er niet uit.

Erover praten

Vervolgens ga je erover praten, met je partner, familie, vrienden en kennissen. Zij zeggen allemaal wat anders. Logisch, want we hebben allemaal andere ideeën over wat goed is. Maar, het gaat hier om jou! En het antwoord zit in jou en niet in de ander.

Kiezen vanuit je hart

Ga daarom zitten en voel, wat de een en andere keuze met jou doet. Je lichaam verteld het je wel. Durf daarop te vertrouwen.
Met het beoefenen van mindfulness leer je beter voelen. Uit je hoofd, in je lichaam. Zo kun je keuzes maken vanuit je hart.
En die zijn altijd goed❤.

Mindful run wandelcoaching: Ik wil dat jij je lekker voelt!

Waarom wandelcoaching?

Alle ballen hooghouden, druk, druk druk. Het is je soms allemaal te veel! Je wil het zo goed doen en toch heb je het gevoel dat je vaak te kort schiet.
Het gaat niet lekker op je werk, of thuis. Je zit gewoon niet lekker in je vel. Er moet iets veranderen, maar hoe?

Ik wil dat jij je lekker voelt

Geef mij je hand, dan geef ik je de kracht, de liefdevolle schop onder je kont en de spiegel.
De antwoorden en oplossingen zitten in jou, maar soms kun je er niet bijkomen.
Er is te veel chaos, te veel druk en je zit er gewoon te diep in.

Mindful run wandelcoaching

Een wandelcoaching-traject volgens de mindful run methode, bestaat uit mindfulness, ademhalingstechnieken en buiten bewegen. Je leert beter voelen en luisteren naar je lichaam. Ook leer je hoe je zelf je stress level kunt verlagen met de juiste ademhaling en hoe je je leven weer op de rit krijgt.
Jij gaat je weer lekker voelen!

Vergoeding

Persoonlijke (individuele) coaching in de vorm van een loopbaanoriëntatie of een persoonlijk leertraject in het kader van beter functioneren op je werk, wordt vaak vergoed door de werkgever.

Coachingstraject

De mindful wandelcoaching is een zeswekelijks traject waarbij we elke week twee uur per keer samen naar buiten gaan. 100% Aandacht voor jou waarbij we ons richten op jouw fysieke en emotionele herstel. Buiten bewegen doen we door middel van wandelen in combinatie met oefeningen op basis van Mindfulness, yoga en NLP. De activiteit ‘wandelen’ kan ook afgewisseld worden, of vervangen door hardlopen, fietsen. Net wat bij jou past.

Aanmelden

Heb je vragen en/of wil je je aanmelden? Neem dan contact met mij op via het contactformulier.

 

Luister naar je intuïtie

Luister naar je intuïtie

Dit hoor je vaak mensen zeggen. Vertrouw op je intuïtie. Ik vond dat eigenlijk knap lastig, want wat is de stem van mijn intuïtie en wat van mijn ego?
Weet jij het?
Ik twijfelde vaak en dat komt denk ik omdat ik van nature een beetje een piekeraar ben.
Overal goed over nadenken en de voors en tegens tegen elkaar afwegen. Meestal ontstaat daar een vastloper. Herken jij dit?
Luister naar je intuïtie zei iemand dan. Welke stem is dat?

De stem van je intuïtie

Inmiddels weet ik het. Het is de zachte stem, die ik alleen hoor als ik er de tijd en rust voor neem. Bijvoorbeeld tijdens meditaties, maar ook tijdens een wandeling in de natuur. De stem van mijn ego is luid en duidelijk aanwezig. Die komt met allerlei bezwaren en angsten, als ik naar mijn intuïtieve stem wil luisteren. Het ego is zo sterk en krachtig en vol overtuigingskracht, die mis je echt niet.

Luister naar je lichaam

Wil je weten of je op de goede weg zit? Luister dan goed naar je lichaam. Die geeft je de signalen wel. Durf te vertrouwen op de zachte stem en de wijsheid van je lichaam. Ze zijn zoveel intelligenter dan het ego en de geest.

Herken jij de stem van je intuïtie en durf jij ernaar te luisteren?

Mindful Run is Fun!

Mindful Run bij Mindful Train

Lol maken, buiten spelen, mindfulness, ademhalen en hardlopen! Dat zijn de ingrediënten van de 5 weekse mindful run cursus.

Doe je mee? Schrijf je hier in voor de 5  weekse Mindful Run cursus.

In 5 keer anderhalf uur krijg je een rugzak vol tools die jij kunt gebruiken om minder gehaast te leven en je minder gestrest te voelen. Tijdens de cursus word je je bewust van je (loop)houding, je ademhaling en motivatie tijdens het hardlopen. Ook voel je direct de invloed van een juiste ademhaling en goede looptechniek op je trainingservaring.

Je leert beter voelen, beter ademhalen, lekkerder hardlopen en mindfulness toepassen tijdens het sporten.

Mindful door het leven

Natuurlijk maken we ook een vertaalslag naar het dagelijks leven, want daar gaat het uiteindelijk om! Ik leer je hoe je de techniek van mindfulness en neusademhaling ook kunt inzetten binnen je relaties, je werk en je dagelijkse bezigheden.

Sport is een geweldig middel om (nog) beter in contact te komen met je lichaam. Daarnaast is het gezond om te bewegen en buiten te zijn. Met Mindfulness train je je geest voor een betere focus en concentratie en naar meer aandacht in het NU. Je leert om minder in je hoofd te leven en minder te oordelen.

Mindfulness is bewezen effectief in het verminderen van burnout en depressies. Het vergroot je flexibiliteit, emotionele stabiliteit en zelfcompassie. Ook draagt de training bij aan het vergroten van je zelfvertrouwen.

Voor lichaam en geest!

Mindful running is de perfecte combinatie voor een gezond lichaam en een gezonde geest. Iedereen weet dat bewegen en goede voeding essentieel zijn voor een gezond en fit lichaam.
Wist je ook dat mindfulness onmisbaar is voor een  gezonde geest?
Naast al deze voordelen is Mindful Run gewoon heel erg Fun! Heb ik je overtuigd? Yes!

Je aandacht in het NU houden is soms zooo lastig!

Wil jij zelf ervaren hoe mindfulness jou helpt om je aandacht in het NU te houden? Download dan deze ochtend bodyscan meditatie en start direct met het trainen van je mind!

Zonder afleiding in het nu

Wij waren afgelopen zondag in het concertgebouw en hebben daar geluisterd naar een concert van het Radio Filharmonisch Orkest onder leiding van Markus Stenz, met Alexander Ullman die piano speelde. Zij speelden een prachtig stuk van Frans List.

Ik vond het zo fascinerend om te zien hoe de muzikanten helemaal opgaan in de muziek. Ze speelden met hun hele lichaam en ik voelde hoe zeer zij gefocust waren op het stuk dat zij speelden. Geen afleiding en volledig in het nu.

Mindfulness oefening

Ik maakte van het luisteren een mindfulness oefening, door te proberen mijn aandacht volledig bij het luisteren en kijken naar het concert te houden. Ik merkte op dat mijn aandacht geregeld afdwaalde naar gedachten over de muzikanten, over de muziek die ze speelden, over wat ik straks zou gaan doen, hoe laat het eigenlijk was, wat ik gisteren had gedaan, hoe zou Frank het vinden, hoeveel mensen zouden er zijn enz enz. Steeds als ik opmerkte dat mijn aandacht weg was van het luisteren en kijken, bracht ik mijn aandacht weer terug. Het was een interessante oefening.

Aandacht

Is het je weleens opgevallen hoe lastig het is, om echt helemaal voor langere tijd je aandacht in het heden te houden? Zelfs bij zoiets moois en indrukwekkends als een concert, lukte het mij niet. Kun je nagaan hoe dit gaat als je met je dagelijkse beslommeringen bezig bent, die je veelal op de automatische piloot doet. Je leeft dan bijna voortdurend in je hoofd, met af en toe een moment van bewust aanwezig zijn. Bv als je iets moois ziet, of iets lekkers proeft, of een pijnlijke ervaring hebt.

Gelukkig in het nu

Het is inmiddels bewezen dat het ervaren van geluk samenhangt met het echt ervaren van het NU. Je hebt namelijk alleen nu. Nu is het enige moment dat je iets kunt doen, de rest (het verleden en de toekomst) speelt zich alleen maar af in je hoofd. Met mindfulness train je het richten van je aandacht op een specifieke focuspunt. Bijvoorbeeld op je lichaam, je adem, of geluiden. Door dit te oefenen krijg je steeds meer grip op je geest en leer je steeds beter je aandacht te richten. Wil jij ook eens een oefening doen om je aandacht te trainen. Download dan nu deze ochtend bodyscanmeditatie en ervaar zelf wat mindfulness voor jou kan betekenen.

NLP (Neuro Linguistisch Programmeren) Wat is dat eigenlijk?

NLP (Neuro Linguistisch Programmeren)

Met NLP leer je hoe leer je hoe je woorden en non-verbale communicatie invloed hebben op hoe je je voelt. Zo kun je NLP dus gebruiken om je beter te leren voelen, of beter te leren communiceren.

NLP is in de jaren 70 bedacht door Richard Bandler en John Grinder. Zij ontdekte dat succesvol gedrag in kaart gebracht kon worden, zodat ze dit vervolgens aan andere mensen konden leren.

Zo ontstond NLP als methode om zeer snel en effectief resultaten te bereiken in therapie sessies. In de loop der tijd zijn er steeds meer succesvolle mensen gemodelleerd waaronder succesvolle zakenmensen, yogi’s sjamanen en tal van andere therapeuten. Intussen is NLP uitgegroeid tot een methode die wereldwijd gehandhaafd wordt in therapie sessies en het zakenleven.

Mijn ervaring met NLP

In 2013 heb ik bij instituut Smara Opleidingen mijn practitioner diploma gehaald. Tijdens deze training heb ik meer geleerd over hoe het brein werkt. Hoe je beter de controle  krijgt over je interne belevingswereld. Dit heeft als gevolg dat je vaker een ontspannen gevoel hebt, je meer zelfvertrouwen krijgt en je beter wordt in het bepalen en bereiken van je toekomst doelen.

In 2015 heb ik ook de master gehaald bij Smara opleidingen.

Tijdens deze training duik je de diepte in en leer je jouw creatieve brein te ontwikkelen. Ik heb geleerd gebruik te maken van hypnotische taalpatronen om mensen in een zeer korte tijd nieuwe vaardigheden te leren. Tijdens De NLP Master Practitioner heb ik geleerd de NLP vaardigheden als coach of therapeut toe te passen.

NLP in deze 6 weekse cursus

NLP heeft ertoe bijgedragen dat de 6 weekse training zeer effectief is en dat de resultaten van de oefeningen in de training daadkrachtig en blijvend zijn.

Vriendschap met je innerlijke criticus

Wie is je innerlijke criticus?

We hebben hem allemaal, onze innerlijke criticus. Ken jij hem of haar goed? Het is de stem in jou die je dagelijks van feedback voorziet. Niet altijd even genuanceerd en vaak ook niet echt goed onderbouwd en op feiten gebaseerd.

Hij zegt bijvoorbeeld tegen je dat je er wel ok uit ziet, of lelijk uitziet.  Dat je het wel ok doet, maar nog veel beter zou moeten, of dat je het helemaal niet goed doet in je rol als moeder, of partner, of vriendin, dochter, ondernemer, werknemer, werkgever, zus, tante, schoondochter, of welke rol dan ook die jij allemaal in dit leven vervuld. En dat zijn er meestal heeeel veel.

De kritische stem verwacht vaak van je dat je al deze rollen perfect vervuld en de lat van perfectie ligt soms onhaalbaar hoog.

Het is het stemmetje die zegt: “ja maar…”, “wat als…”, “wat zullen de anderen hiervan vinden…”, “hij of zij kan dat veel beter…”, “je bent niet goed genoeg, leuk genoeg, mooi genoeg, succesvol genoeg, lief genoeg” enz enz.

Weet je al wie ik bedoel? Sommige mensen geven deze stem een naam, bv de saboteur.

Nu zijn er heel veel boeken geschreven over waarom we die innerlijke kritische stem hebben en waar die vandaan komt. Ook kun je uitleg vinden over het nut ervan, want dit verwacht je misschien niet: hij is er om jou te beschermen en heeft dus een goede intentie. Allemaal super interessant!

Wat ik nog interessanter vind, is hoe we met deze kritische stem kunnen omgaan, zodat we niet meer belemmerd worden om te doen wat ons echt gelukkig maakt!

Voor mij is mindfulness de weg

Ik zal je uitleggen hoe en waarom.

Door dagelijks vaste momenten in te lassen waarop ik mindfulness beoefen, sta ik beter in contact met die kritische stem. Tijdens de oefeningen breng ik mijzelf terug naar het huidige moment. Ik vraag mijzelf: wat is er nu? (En dan het liefst “lieve Danny” erachteraan, om mijzelf (en de innerlijke criticus) vriendelijk aan te leren spreken.)

Welke gedachten spelen er op dit moment? Welke emotie kan ik opmerken bij mijzelf en wat voel ik in mijn lichaam nu ik deze gedachten en emotie heb.

De kritische stem is maar een gedachte

Die kritische stem uit zich in de vorm van gedachten. Ik word me dus steeds bewust van de gedachten die ik heb en wat deze gedachten in mij teweegbrengen aan gevoelens(emoties) en lichamelijke sensaties.

Daarna kan ik de gedachten (van de kritische stem) toetsen aan de realiteit. Ik vraag mezelf: Is dit echt waar? Welke feiten zijn er om het te bewijzen? Wie zegt dit eigenlijk? (het kan nl een kritische stem zijn van een opvoeder, ouder, schooljuf/meester of andere persoon die een rol heeft gespeeld in jouw jeugdige jaren).

Vervolgens kan ik er een andere positieve gedachte tegenover zetten. Bijvoorbeeld: “Ik ben goed zoals ik ben”, “ik ben leuk”, “ik ben de moeite waard”, “ik kan het!”

Met het beoefenen van mindfulness ga ik dus steeds weer vriendelijk het gesprek aan met die innerlijke criticus. Ik zie de positieve intentie en zet er vervolgens een positieve of helpende gedachte tegenover.

En weet je wat het leuke is: Die innerlijke criticus begint zo langzaamaan steeds vriendelijker te worden!

Wil jij ook vriendjes worden met de innerlijke criticus? Start dan met de online 6 weekse mindfulness training. Ik wil je graag coachen naar meer innerlijke vrede en balans!

 

Mindfulness: Je doet het goed!

Een cursiste stelde mij van de week de volgende vraag: Wat is nu precies de bedoeling van het werkboek bij de cursus? Dat ik elke dag evalueer en opschrijf hoe het ging? Ik merk namelijk dat ik dan in de vergelijking en het oordelen schiet.

Ik antwoorde haar het volgende: Het werkboek is er om jouw ervaringen te noteren. Er is geen goed of fout in jouw ervaring van het moment.  Je kunt mindfulness oefeningen niet de ene dag beter dan de andere dag doen. Wel kan het zijn, dat je je de ene dag prettiger voelt, of dat je misschien minder oordelende gedachten hebt en de andere dag juist veel gedachten en dat je misschien verdriet of spanning ervaart. Je beschrijft alleen je ervaring van dat moment, zonder iets te willen bereiken, of veranderen.

Het goed doen

We willen het altijd zo graag goed doen en onszelf verbeteren. De beste versie van onszelf worden! Hierdoor zijn we geneigd om altijd de lat weer een stukje hoger te leggen.

Het heerlijke van mindfulness beoefenen vind ik dat het altijd goed is. Ik kan het gewoon niet verkeerd doen! Alles mag er zijn en ik hoef niets te veranderen aan mijn ervaring.

Het enige wat ik hoef te doen is opmerkzaam zijn, wat mijn ervaring precies is: wat denk ik, welke emotie of stemming ervaar ik en wat voel ik in mijn lichaam. Of ik het prettig of onprettig vind wat ik ervaar, doet er eigenlijk niet toe. Dat is namelijk mijn interpretatie van de ervaring. En het is maar net welk label ik erop plak. Lekker, of niet lekker? Prettig, of onprettig? Leuk, of stom?

Het nut van mindfulness

Wat is dan het nut van mindfulness, vraag je je nu misschien af? Waarom zou je mindfulness beoefenen?

Mindfulness zorgt er echt niet voor dat je problemen verdwijnen.
Het zorgt dat je relatie tot je problemen veranderd. Je probeert niet je vervelende gevoel, of je gedachten direct te veranderen, maar leert er op een afstandje naar te kijken en ze te zien voor wat ze zijn. Gedachten zijn mentale gebeurtenissen in je geest die komen en gaan en die een bepaalde emotie kunnen veroorzaken.  Die emotie is ook van tijdelijke aard en zal weer veranderen met de volgende gedachten.

Inzicht

Ik zie mindfulness eigenlijk als een onderzoek naar wie ik ben en hoe ik doe. Ik leer mezelf elke dag een beetje beter kennen. Ik zie de soort gedachten die ik heb en wat die bij mij teweegbrengen aan emoties en lichamelijke sensaties. Ik zie mijn reactie op die gedachten, emoties en lichaamssensaties en daar weer mijn reactie op. Zo herken ik patronen en overtuigingen die mij of helpen, of juist belemmeren om te doen wat ik graag wil.

Mindfulness geeft mij inzicht! En als ik inzicht heb, kan ik bewuste keuzes maken die goed zijn voor mij en mijn omgeving. Wil jij ook inzicht in jouw patronen en overtuigingen, klik dan hier om te starten met de gratis mini-curus Mindfulness.

 

Het zijn (maar) gedachten

Mindfulness maakt mij bewust van mijn gedachten

Sinds ik bezig ben met mindfulness, ben ik mij dagelijks meer bewust van wat ik denk en merk ik hoe vaak gedachten eigenlijk automatisch de kant op gaan van het half lege glas…..

En ik weet dat ik niet de enige ben.

Onderzoek heeft aangetoond dat wij zo’n 40.000 gedachten per dag hebben en dat bij gezonde, gelukkige mensen 70% hiervan een negatieve lading hebben. Dit is een overblijfsel van onze voorouders die voortdurend op hun hoede moesten zijn voor gevaar en waarvoor angst dus de motivator was. Daarnaast doet de media er nog een schepje bovenop, door ons alle ellende van de wereld dagelijks voor te schotelen.

Ook ik maak me regelmatig zorgen over wat er allemaal zou kunnen gebeuren in de wereld, wat mij en mijn gezin zou kunnen overkomen en waarin ik zou kunnen mislukken, als moeder, partner, vriendin en ondernemer.

In gedachten leven

Ons denken gaat vaak onbewust. We lopen in gedachten, eten in gedachten, we sporten en bewegen vaak in gedachten. Zelfs als we naar iemand luisteren, bedenken we vaak alvast het antwoord dat we willen geven, hoe we overkomen op de ander, of welke boodschappen straks nog gedaan moeten worden. Echt aanwezig in het moment zijn we vaak maar een paar momenten van de dag. Bv als je je ineens bewust wordt van een mooi uitzicht, zonsondergang een gelukkig moment met een dierbaar persoon, of een behaald succes op je werk of tijdens het sporten. De rest van de tijd zijn we vaak bezig met (vooruit)plannen of met denken/piekeren over ervaringen uit het verleden.

Gedachten en emoties

De onbewuste gedachten zorgen voor een bepaalde emotie of stemming. Je kunt je voorstellen dat als je zorgelijke of angstige gedachten hebt, deze ook zorgen voor een angstige of zorgelijke stemming. En bij de meesten van ons slaat deze emotie zich ook ergens op in ons lichaam. (bv een stijve nek, hoofdpijn, een zwaar gevoel in je buik, strakke lijnen in het gezicht enz.)

Andersom werkt het ook! Blije, vrolijke en positieve gedachten, zorgen voor een blij gevoel en een positieve stemming. Dit gaat meestal gepaard met een ontspanning in het lichaam en gezicht.

Jij kunt kiezen!

En nu het geweldige nieuws!
Jij kunt je gedachten kiezen!!! Jij en niemand anders is verantwoordelijk voor wat zich in jouw hoofd afspeelt. Het is maar een gedachte en een gedachte kun je veranderen.

Mindfulness is bewustzijn

De eerste stap naar positief denken is bewustzijn.

Door dagelijks mindfulness te beoefenen word je je bewust van jouw denkprocessen. Je ziet je gedachten voor wat ze zijn en welke invloed ze hebben op jouw stemming en lichaam.

Vervolgens kun je voor elke negatieve gedachte een positieve, helpende gedachte in de plaats zetten. Hoe meer je mindfulness beoefent, hoe makkelijker het gaat en hoe positiever en gelukkiger jij je voelt!